Słowniczek kibica

Podstawowe pojęcia, jakie trzeba znać siedząc na trybunach podczas zawodów jeździeckich:

Ujeżdżanie – przyzwyczajanie koni do pracy, umożliwiające ich użytkowanie zarówno wierzchowe, jak i zaprzęgowe. Ujeżdżanie koni wymaga stosowania szeregu kolejnych zabiegów, rozpoczynających się zazwyczaj nauką przyjmowania wędzidła, nakładania uprzęży, siodła.

Ujeżdżenie – to nazwa jednej z dyscyplin olimpijskich w jeździectwie, a także takie szkolenie konia, które doskonali jego ruchy i naturalną równowagę.  Jest to także jedna z konkurencji w dyscyplinie WKKW.

Czworobok – miejsce rozgrywania konkursów ujeżdżenia w kształcie prostokąta o wymiarach 20 m x 40 m lub 20 m x 60 m otoczone niskimi białymi płotkami wokół których ustawione są litery oznaczające punkty w których należy wykonywać konkretne figury.

Kur (czyt. Kir) program dowolny z muzyką w dyscyplinie ujeżdżenia. Najbardziej ceniony przez publiczność z racji ekspresji i walorów artystycznych.

 

Na trasie crossu KJ Facimiech na małopolskiej klaczy Awa.

Cross – bieg terenowy polegający na pokonywaniu przeszkód stałych w bardzo szybkim tempie. Jest to jedna z konkurencji w dyscyplinie WKKW.

Przeszkody crossowe

 

Parkur – plac do rozgrywania zawodów jeździeckich w skokach przez przeszkody. Przeważnie prostokątny, bądź kwadratowy, z ustawionymi przeszkodami. zawsze otoczony barierkami._DSC0739

Stacjonata – pojedyncza przeszkoda składająca się z dwóch stojaków i kompletu drągów zawieszonych pomiędzy nimi.

 

 

Okser – przeszkoda składająca się z dwóch stacjonatOOM_Bogusławice_-_9.07.2013_767.jpg.900x600_q85 o tej samej wysokości, ustawionych w odległości nie większej niż 1,8m, do pokonania której koń oddaje jeden skok.

Double bar – przeszkoda składająca się z dwóch stacjonat różniących się wysokością (tylna zawsze wyższa), ustawionych w odległości nie większej niż 1,8m, do pokonania której koń oddaje jeden skok.

Tripple bar – przeszkoda składająca się z trzech stacjonat o wzrastającej wysokości, ustawione jedna za drugą, gdzie odległość od pierwszej stacjonaty do trzeciej nie przekracza 2,0m, do pokonania której koń oddaje jeden skok.

Szereg – może być podwójny lub potrójny,  jest to zespół dwóch lub trzech członów jednej przeszkody ustawionych w odległości od 7 do 12m. Każdy z członów szeregu musi być skakany kolejno i oddzielnie bez okrążania któregokolwiek z nich.

Linia – jest to zespół przeszkód o odrębnych numerach ustawionych jedna za drugą w odległości nie mniejszej niż 12m.

Foule – jeden krok galopu u konia, przyjęta średnia to 3,5 m.

Punkty bonifikacyjne – w niektórych konkursach za przeskoczenie przeszkody zawodnik otrzymuje punkty dodatnie. Zsumowanie wszystkich punktów za przeskoczone przeszkody daje wynik w postaci punktów bonifikacyjnych.

Punkty karne – w czasie przejazdu zawodnik karany jest punktami za przewinienia. Suma wszystkich punktów za strącenie przeszkody, nieposłuszeństwo konia, pomylenie trasy przejazdu, przekroczenie normy czasu daje wynik w postaci punktów karnych.

Kłódka – uchwyt mocowany do stojaka przeszkody na parkurze, który podtrzymuje drąg. Dzięki bezpiecznym kłódkom nawet, kiedy koń uderzy lekko w drąg, spada on na ziemię nie powodując urazów.

Mur – przeszkoda pionowa imitująca mur, zbudowana z drewnianych elementów.

Rów z wodą – przeszkoda – specjalny basen wypełniony wodą, którą koń musi przeskoczyć jednym skokiem.

Nieposłuszeństwo konia – odmowa współpracy z jeźdźcem,_MG_2862 np. zatrzymywanie się przed przeszkodami lub podczas pokonywania parkuru.

Odmowa – odmową nazywamy zatrzymanie konia przed przeszkodą, którą powinien skoczyć, bez względu na to, czy ją strącił czy przesunął. Za odmowę uważa się każde przedłużające się w czasie zatrzymanie lub cofnięcie się konia, choćby o jeden krok.

Rozbudowanie przeszkody – występuje przy potrąceniu, spowodowanym odmową skoku przez konia tuż przed samą przeszkodą. A że koń jest sporym zwierzęciem, przeważnie wszystkie drągi spadają, a bywa, że przewracają się stojaki. Czas przebiegu zostaje wtedy wstrzymany aż do odbudowania przeszkody i ponownej próby pokonania jej przez zawodnika.

Wyłamanie – wymknięcie się konia spod kontroli zawodnika i ominięcie przeszkody, którą powinien przeskoczyć.

Zatrzymanie – odmowa wykonania skoku przez konia przez przeszkodę, niepowodująca zrzutki ani rozbudowania przeszkody.